Ilse, kun je ons kort vertellen wie je bent en wat je drijft?
Als ik mezelf in een notendop zou omschrijven, zou ik zeggen dat ik een foodie ben, een sportliefhebber en een bewuste wereldreiziger. Mijn opvoeding was geworteld in hard werken en zelfverantwoordelijkheid, iets wat ik altijd met me meedraag. Ik ben meer een voeler dan een denker. Mijn intuitie fungeert als mijn gps, mijn hart volgt de aangegeven weg en mijn lichaam brengt me altijd precies waar ik moet zijn.
Hoe is Illie Mangaro ontstaan en wat is de filosofie erachter?
Op mijn 24e verloor ik mijn vader in een werkongeval, en dat was een keerpunt in mijn leven. Het bracht me op zoek naar mijn ware zelf en de betekenis van het leven. Na tien jaar in de corporate wereld in Brussel te hebben gewerkt, nam ik een sabbatical waarin ik Zuidoost-Azië verkende, en dat was het moment waarop mijn liefde voor diverse voedingsculturen werd geboren.
Die liefde voor eten en reizen leidde tot de geboorte van Illie Mangaro in 2008. Ik droomde van een plek waar mensen konden samenkomen en genieten van bewust eten. Na een lange zoektocht opende ik eind 2015 mijn food lodge op Dok Noord, een plek waar je kunt genieten van gezonde lunches, unieke workshops en evenementen. Kortom, een plek waar food lovers elkaar ontmoeten.
Wat kan Illie Mangaro specifiek betekenen voor bedrijven en organisaties?
Illie Mangaro is dé plek voor eventcatering, teambuildingactiviteiten, kookworkshops en inspirerende sessies met motiverende sprekers. Onze ‘native’ chefs bereiden wereldse recepten op basis van lokale bioproducten & hun eigen reiservaringen, met duurzaamheid als leidraad.
Dit alles vindt plaats in een authentieke en inspirerende omgeving op Dok Noord te Gent. Onze kernactiviteit is het verzorgen van kookworkshops voor bedrijfsteams, waarbij we niet alleen focussen op de gerechten, maar ook op het versterken van teamconnecties. Bij Illie Mangaro streven we naar een sfeer van overvloed, waar teams vanuit het hart met elkaar verbinden.
Wat zijn de laatste trends in de sector waar jullie op inspelen?
We zien de trend verschuiven van evenementen naar community building. Mensen willen hun kennis verbreden en gelijkgestemden ontmoeten, zowel online als offline. Een goed voorbeeld is het event “Joe Dispenza Walk for the World” dat op grotere schaal impact heeft. Eind 2022 lanceerde Illie Mangaro haar eigen community, waarbij elke maand een inspirerende spreker wordt uitgenodigd en dit telkens op een vrijdagavond. Hieruit blijkt dat de behoefte aan verbinding met gelijkgestemden duidelijk voelbaar is.
Mensen maken bewustere keuzes, zoals gezond eten in plaats van junkfood en kiezen voor kwaliteit boven kwantiteit. Het gebruik van alcohol neemt af, ten gunste van huisgemaakte alternatieven zoals huisgemaakte limonades en mocktails. Illie Mangaro staat klaar om bedrijven of organisaties te ondersteunen met haar unieke aanpak en passie voor bewust eten en verbinding.
In ons streven naar een onvergetelijke beleving leggen we de nadruk op duurzaamheid als een onmisbaar element. Illie Mangaro draagt haar steentje bij door te focussen op een ‘NO WASTE’- mentaliteit. We gaan voedselverspilling tegen door overtollig eten te verdelen via Too Good to Go. Daarnaast zet Illie’s team zich al jarenlang actief in voor een plasticvrije omgeving.
Wat is jouw visie op lokaal ondernemerschap en samenwerking binnen de gemeenschap?
Alles draait volledig om samenwerking, onderlinge ondersteuning en het koesteren van een ‘gunfactor’ tussen ondernemers, waarbij we zowel geven als ontvangen. Illie Mangaro heeft al geruime tijd een mooie samenwerking met een lokale bioboer ‘korte keten’. Onze chefs toveren gerechten van het veld op jouw bord, en dat proef je!
De evenementensector gedijt op de passie en toewijding van de betrokken mensen. Door deze passie op een boeiende en inspirerende manier te delen, creëren we impact en een onvergetelijke ervaring voor iedereen.
In onze sector groeit een opmerkelijke trend van samenwerking en solidariteit, vooral merkbaar in Oost-Vlaanderen. Eventlocaties en hotels in Gent zetten vaker samenwerkingen op, waardoor de gehele sector wordt versterkt. Een opvallende pionier in deze beweging is Lowiz, die via netwerkevents de positieve verandering in gang zette.
Heb je een ultieme tip voor collega ondernemers?
Authentiek ondernemen vanuit het hart is voor mij de enige weg vooruit. Omring je met de juiste mensen, of het nu medewerkers, partners of leveranciers zijn. Wanneer alle schakels op hun plek zitten, kan je bedrijf alleen maar in een natuurlijke flow komen.
Wat voor mij werkt is me af en toe terug te trekken, alles in vraag te stellen en te reflecteren over mijn business. Sowieso kom ik daar altijd sterker uit en kan er ten alle tijde bijgestuurd worden.
Op mijn ondernemerspad heb ik altijd intuïtief gehandeld, stap voor stap richting de vooropgestelde doelen. Mijn advies aan andere ondernemers is simpel: vertrouw op je gevoel en volg je innerlijke kompas.